27 januar 2006

Hvorfor jeg hater Oluf

Ka farsken? Ho Emma! Han Røder osv osv. Hvorfor hater jeg Oluf? Han har ødelagt utrolig mye for oss som tilfeldigvis er født nord for moralsirkelen (HA HA HA, hørte dere, jeg sa MORALSIRKELEN i stedet for polarsirkelen). Selv om nordlenninger (helt korrekt er jeg en "tromsing" men det ligner litt for mye på tomsing til at det høres spesielt bra ut) generelt sett er gode til å bygge opp under mytene om nordlenninga selv, har den godeste Oluf (eller Arthur A.) skapt et fullstendig feil bilde av oss. Jepp, jeg sier oss, jeg er en jævel på å generalisere, akkurat som den salige Arthur.

Arthur har en lei uvane: nesten hver eneste gang jeg hører noe fra denne professor i flirologi (kun Universitetet i Tromsø som kunne ha funnet på noe så lamt) kommer han drassende med gamle myter om den litt naive nordlenningen som har klamret seg til sin enkle gudstro. Jeg skal si dere en ting, er det noe nordlenninger ikke er, så er det enkle! Vi e inni %#¤&"¤&¤&" kompliserte, akkurat som anna folk.

8 kommentarer:

Den tenksomme Vraslosken sa...

En glimrende kommentar, Grillski. Whitmore Reans Gazette stiller seg bak deg. Oversett den gjerne til engelsk, den skal nok faa plass! WRG vet at den har et betydelig norsk publikum.

Polarprinsessa sa...

TO SITAT:
"Det har vorre sagt og skrevve mykje tuill om Nord-Norge og nordlændingan. Det einaste som e saint, e at det her e en laindsdel bære førr ækte idealista, førr oss som står han av uansett". (Arthur Arntzen, professor i sjitpratologi)

"Ja, så får jæi si som de sier her oppe: -Vi står han ut!" (Dronning Sonja, leende i stormen, på Nord-Norge-turné med kongen)

Grillski sa...

Ja vi står han ut da dere! Det er ikke akkurat noen heksekunst å bo i Nord Norge. Forskjellen på Nord Norge og resten av landet er at våren kommer litt seinere og at folk prater nordnorsk. Verre er det ikke. Arthur A. har utnyttet Nord Norge litt for lenge. Herr tenksomme; jeg er et gramatisk takras, spørs om jeg takler å skrive på engelsk! Men hei, takk for tilliten!

LINN fra klar himmel sa...

Har ikke dere fått Espen Lind og Lene Marlin og Röyksopp og sånn som dere kan være stolte av...?

Det er helt sant:

Det er bare så vidt vi husker Oluf lenger, altså!

LINN fra klar himmel sa...

...og Sandra Lyng Haugen! Herregud, hvordan kunne jeg glemme Idol-Sandra!

Riktignok kommer hun bare fra Mosjøen, men det er jo et styke nord i alle fall...?

Grillski sa...

Mye har skjedd siden Oluf hadde sine glansdager, takk og pris! Det er helt riktig, vi har mye å være stolte av, det var bare det at Oluf har preget oppveksten vår og det var på tide med et oppgjør. Aldri mer Oluf!

Polarprinsessa sa...

Kem e det som bor i Raillkattlia no da? Somaliera? Eller kanskje det har blitt kollektiv for vanskeligstilt ungdom?

KanonGuro sa...

Jeg aner virkelig ikke. Det er mulig hele Raillkattlia er fraflytningstruet, om ikke allerede helt fraflyttet.

Rorbua har også litt av skylden for ryktet vårt.

Men det er, som Grillski hevder, ikke stort annerledes å bo i nord enn i sør. Eller øst og vest, for den saks skyld. Bare litt mørkere, litt kaldere og litt lenger nord.