24 januar 2006

Valley of the Dolls

Er det rart jeg ble dratt mot ei bok med dette som coverbilde? Boka heter "Valley of the Dolls" og ble forfattet av Jacquline Susann i 1966. På overflaten virker dette som god gammeldags kiosklitteratur, litt moro for mor. Så feil kan man ta. Boka var sosialt sprengstoff da den kom og er det forsåvidt enda. I dag er mye litteratur spesielt rettet mot kvinner motstandsløs chicklits og tradisjonell husmorporr.

"Dolls - red or black, capsules or tablets, washed down with vodka or swallowed straight. For Anne, Neely anf Jennifer, it doesn't matter as long as the pill bottle is within easy reach. By the time they reach the top, they discover there's no place left to go but down - into the Valley of the Dolls "

Mange (eller er det bare meg?) har et forhold til filmen med samme navn som på ingen måter når moderskipet opp til knehasene.

"Sex and the city"-beibsa er nonner i forhold til våre vakre heltinner som er høye på litt mer enn livet.

PS: Én god ting kom ut av mine tapte år som bladpusher på Narvesen: jeg kom over den beste tittelen jeg noensinne har sett på ei bok. Les og gråt: "Et reir av kvinnearmer"

2 kommentarer:

Den tenksomme Vraslosken sa...

Den beste replikken jeg har sett (eller lest, husker ikke):

"Johanne, jeg er redd det har kommet noe moerkt og uhyggelig mellom oss"

Eller noe i den duren. Morsom er den uansett.

Grillski sa...

He he. Utrolig mye språklig snacks der ute om man har øynene og øra med seg. Og at man er litt open minded.