06 mars 2006

Grillski går på do i sameland

Laaaaadies and germs. BBBBRmp (trommesolo). Grillski er tilbake med lokale røverhistorier fra Sapmi.

Det er nå et faktum. Jeg er same. Pappa har etter fyllte 60 år begynt med pensjonistsyssel numero uno: slektsforskning. Tidligere har jeg beskjent mitt slektskap til Ari Behn (pinlig, og jeg nevner det enda en gang, bare slik at jeg er helt sikker på at dere har fått det med dere), jeg er nå også same. Samepiken Grillski. Dette er forsåvidt ingen bombe, da det skal godt gjøres å ikke ha sameblod i årene om man er fra nord. Min tippoldefar (?) var altså i følge pappa dreng og same. Jeg er endelig kommet hjem.

Tilbake til Grillski går på do i sameland. Jeg er en forholdsvis høy kvinne (dvs 1.72), når man da i tillegg sper på med et par bjeksko (finske skinnsko med komagaktig tupp) blir man fort en kjempekvinne. Amasone. Jeg var på fylla i helga (herlig) og stillte meg i dokø på Kroa. De fleste kvinnfolkan nådde meg til ca puppehøyde. Jeg følte meg som en freak! Jeg forstår hvordan ringeren i Notre Dame, Quasimodo må ha hatt det. Passe ikkje inn! Det verste er jo når man blir et hode høyere enn menn også. Det føles rett og slett galt.

PS. Den nye fiskeriministeren Helga (fra Finnmark) går Trond Giske i næringa og menget seg med bermen på konsert i helga.

PPS. Jeg skal på 8 mars seminar. Jeg føler meg dobbelt tråkka på: kvinne og same.

PPPS. Glem aldri at joik har større kraft enn krutt.

4 kommentarer:

Den tenksomme Vraslosken sa...

Den tenksomme Vraslosken ser verden fra 1 meter og nittitre centimeter.

"Dere er smaa gnomer, hele gjengen"

Grillski sa...

Så frekt å være over ei nitti! I Trondheim har jeg ei venninne som er nøyaktig 1 og en halv meter på sokkelesten. Vi var kjent under "metern og halvmetern". Høres ut som en dårlig norsk film fra 50-tallet.

Jeg hadde en veldig liten og hissig kjenning som påsto at han ble forskjellsbehandlet fordi han var så liten. Hans mindreverdighetskomplekser førte til en sykelig opptatthet av høyde. For å bøte på dette pumpa han så mye jern at han blei like brei som han var høy.

Den tenksomme Vraslosken sa...

Jeg ser Dagbladet skriver om
den utrivelige ungdomskulturen i Kautokeino. Dette er jo helt Twin Peaks!

Har du noengang vaert paa diskoteket Nasti? Bildet til Dagbladet vekka pyromanen i meg. Vekk, vekk, vekk!

Utrolig navn, forresten.

Kautokeino er jo ikke langt unna deg, jeg antar at dette med "sex-bytting" (Dagbladet...) er vanlig blant ungdommen i Alta ogsaa. Blir noe gjort her?

Jeg vil tro troverdigheten til politikerne i kommunen er ganske liten. De hoeres jo ut som en gjeng med handlingslamma tusseladder.

Bortsett fra de som er overgripere i tillegg, selvfoelgelig.

Nei, gaa inn i politikken og rydd opp, Grillski.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/07/459992.html

Grillski sa...

Som sagt: Grillski for president! Kanskje jeg kan bli samepresident, nå som jeg er same? Se forøvrig mitt svar på "Kvinner i alle land...". Det er noe nasty i nasti.